Carrefour lanceert prijzenoffensief
nieuwsGB lanceerde een grootschalige advertentiecampagne om zijn nieuwste promotiestunt aan te kondigen. De vijfhonderd best verkochte producten worden permanent in prijs verlaagd. Zo'n 270 merkproducten worden goedkoper, maar ook van 230 artikelen van huismerken GB en Nr.1 wordt de prijs verlaagd. De hypermarkten van Carrefour lanceren een gelijkaardig prijzenoffensief, daar zullen zo'n 300 producten goedkoper worden. "De dalingen schommelen tussen 3 en 26 procent", zegt woordvoerster Geneviève Bruynseels.
De belangrijkste concurrenten van GB en Carrefour reageren nu al op de aangekondigde prijsdalingen. Zowel Delhaize als Colruyt geven aan dat ze waar nodig hun prijzen zullen aanpassen. Bij harddiscounter Lidl wordt eerder afwachtend gereageerd. Daarmee kondigt zich een prijzenslag aan in de supermarkten.
De vraag is natuurlijk wie dit allemaal betaalt. Zowel leveranciers als distributeurs staan onder druk om een deel van de kosten van de prijsdalingen op zich te nemen. En dat zal zeker zijn effect hebben op de winstmarges van de supermarktketens. In elk geval is duidelijk dat het vooral de consument is die voordeel doet bij de prjisdalingen.
Bron: De Morgen