Boeren in Poperinge bang voor snelweg uit Frankrijk
nieuwsHet noorden van Frankrijk kampt momenteel met een overvolle snelweg A1 tussen Parijs en Rijsel. Om die te ontlasten en het doorgaand verkeer in het centrum van Rijsel te minimaliseren, werkt de regering momenteel volop aan een nieuwe autosnelweg naar België, de zogenaamde A24. De weg wordt in Frankrijk beschouwd als een belangrijke schakel in een nieuwe as tussen Noord- en Zuid-Europa, en in eerste instantie als een betere verbinding tussen de haven van Antwerpen en Noord-Frankrijk.
Momenteel staat al vast dat de A24 zal starten in Amiens, maar over de plaats waar de snelweg België zal binnenkomen, bestaat nog discussie. Er zijn vier modellen, te herleiden tot drie aankomstplaatsen: Rekkem (rechtstreeks op de E17), Komen (via Wervik naar de A19) en de grensovergang Callicanes in Watou (via Ieper naar de A19). Voor de Boerenbond van Poperinge is dat laatste projectvoorstel onbespreekbaar.
"Volgens een eerste studie zou dat betekenen dat er dagelijks tussen 15.000 en 45.000 voertuigen extra via Poperinge naar Ieper zouden worden afgeleid", klinkt het bij de Boerenbond. "Zoveel internationaal verkeer maakt het noodzakelijk dat ook de Frans-Vlaanderenweg op Belgisch grondgebied een autosnelweg of primaire weg zou moeten worden. In dat geval zou Poperinge doormidden gekliefd worden. Voor de landbouw, voor de verkeersveiligheid en voor de gezondheid van onze inwoners betekent dat een drama".
Boerenbond vreest dat de Fransen het meest te vinden zijn voor een aankomst in Poperinge. Hoe verder van Rijsel, hoe goedkoper de grond. En er zal aan Franse kant nogal wat grond moeten onteigend worden voor zo'n nieuwe snelweg, luidt het. Volgens de vakorganisatie ligt de sleutel bij de Vlaamse regering. "De kans is echter klein dat we voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober een standpunt mogen verwachten. Dat terwijl de Franse autoriteiten in april hun voorkeuren wil vastleggen.
Bron: Het Laatste Nieuws