Bioweek krijgt dit jaar steun van de NMBS
nieuwsIn België kochten zowat zeven op de tien families in 2005 minstens één bioproduct. Het thuisverbruik van biologische voedingsproducten kende een omzetstijging met 2,1 procent, tot meer dan 200 miljoen euro. Het totale marktaandeel van bio bedroeg 1,4 procent. Biogroenten blijven de populairste categorie. Ze vertegenwoordigen 21 procent van de totale biologische voedingskorf. Het belang van biologisch vlees en gevogelte nam wel af.
De Bioweek wil de bioconsumptie voort promoten en staat in het teken van "Bio, mijn natuur" en van duurzaamheid. Tijdens de week zijn er in heel België evenementen, met onder meer biomarkten, bioproeverijen, boerderijbezoeken en een symposium over biomarketing. Bij de lancering van de Bioweek, op 2 juni in Gent, wordt voorts de bio-award uitgereikt, aan een biobedrijf of een bio-organisatie die vorig jaar een extra stimulans gaf aan de biosector.
De Bioweek was oorspronkelijk een initiatief van het Vlaams Platform voor de Biologische Landbouw. Sinds 2005 zijn de organisatie en coördinatie in handen van BioForum, de koepelorganisatie van biologische landbouw en voeding. De Bioweek 2006 wordt ook opgehangen aan de VLAM-campagne "Ik beken, ik gebruik straf spul" met het gezicht van voetballer Bob Peeters.
Meer informatie: www.bioweek.be
Bron: Belga