Bierverbruik nog maar eens gedaald

nieuws
De Belgen dronken in de eerste helft van dit jaar opnieuw minder bier. Tot eind juni liep het verbruik met 1,5 procent terug. De terugval is al 25 jaar aan de gang. Marktleider InBev en de nummer twee Alken-Maes doen verwoede pogingen om de markt met nieuwe bieren, innovaties en reclame nieuw leven in te blazen. Zo heeft Alken-Maes twee miljoen euro veil om de pint twee graden koeler te serveren.
9 augustus 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
De Belgen dronken in de eerste helft van dit jaar opnieuw minder bier. Tot eind juni liep het verbruik met 1,5 procent terug. Marktleider InBev en de nummer twee Alken-Maes doen verwoede pogingen om de markt met nieuwe bieren en reclame nieuw leven in te blazen. Maar een ommekeer vraagt volgens specialisten tijd.

Vorig jaar werd in ons land 91 liter bier per persoon gedronken. Dat was een daling met 0,93 procent in vergelijking met 2004 en de kleinste terugval in vijf jaar tijd. De brouwers reageerden voorzichtig positief op die cijfers. Ze hoedden er zich evenwel voor om het einde aan te kondigen van een terugval die nu al 25 jaar aan de gang is. Uit de eerste resultaten van dit jaar blijkt dat er nog geen sprake is van een kentering.

De krimpende biermarkt doet brouwers concurreren op het scherpst van de snee. Twee miljoen euro heeft Alken-Maes veil om de pint twee graden koeler te serveren. Zoveel kost het om 1.400 cafés en restaurants uit te rusten met condenserende tapzuilen, die de temperatuur van het getapte bier op drie graden brengen in plaats van vijf graden, en om het publiek daarvan via marketingcampagnes op de hoogte te brengen.

Vijf of drie graden, het lijkt een onbetekenend verschil. Maar het heeft Alken-Maes geholpen om zijn marktaandeel van 12 procent te behouden. In de 700 cafés waar de condenserende tapzuil al is opgesteld, werd in het eerste halfjaar gemiddeld 10 procent meer bier verkocht in vergelijking met de cafés die het nog met de oude tapinstallaties moesten doen. Met affiches werd de 'super chilled Maes' aangeprezen. De brouwer wil bier drinken op café aantrekkelijker maken en de kwakkelende horeca een steuntje in de rug geven. In verhouding wordt er namelijk steeds meer bier thuis gedronken.

Bron: De Tijd/De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek