Belgisch marktaandeel Delhaize daalt
nieuwsDelhaize had van tevoren gewaarschuwd voor een 'uitdagend' tweede kwartaal omdat de groep tegen hoge investeringen aankeek in Amerika. Maar door de hoge olieprijzen, de toenemende concurrentie in zowel België als de Verenigde Staten en het dalende consumentenvertrouwen in België was het tweede kwartaal slechter dan verwacht.
De nettowinst daalde met 23 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar tot 76,9 miljoen euro. De bedrijfswinst kwam 13,3 procent lager uit op 206,4 miljoen euro en de omzet bleef nagenoeg stabiel op 4,59 miljard euro.
Volgens cijfers van het onderzoeksbureau AC Nielsen verloor Delhaize ook marktaandeel: het bedroeg in het tweede kwartaal van dit jaar 24,9 procent, tegenover 25,7 procent een jaar eerder. De supermarktketen wijt het dalende marktaandeel aan de agressievere concurrentie. "Andere winkelketens hebben veel meer winkels geopend dan wij", aldus Arthur Goethals, algemeen directeur van Delhaize België.
Het afgelopen kwartaal heeft Delhaize vooral gefocust op de overname van Cash Fresh en daarom sommige openingen uitgesteld. "Er zijn maar zes nieuwe winkels bijgekomen. In de tweede jaarhelft zullen we het tempo opnieuw opvoeren en mikken we op 23 openingen", zegt Goethals. Tegen het einde van het jaar verwacht Delhaize, ook dankzij de bijdrage van de 43 Cash Fresh-winkels, zijn marktaandeel op te krikken.
De supermarktketen schroeft ondanks de ontgoochelende prestatie van het tweede kwartaal zijn verwachtingen voor het hele jaar niet bij. De groep rekent op een omzetgroei met 3,5 tot 4,5 procent. De nettowinst zou met 15 tot 20 procent toenemen en de bedrijfswinst met ongeveer 5 procent. Analisten plaatsen evenwel vraagtekens bij de haalbaarheid van deze doelstellingen.
Bron: De Tijd