nieuws

Belgen shoppen graag en kiezen vooral voor kwaliteit

nieuws
Uit een studie uitgevoerd bij 1.100 Belgen door het onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van Fedis, de Belgische federatie van de distributie, blijkt dat zowat 83 procent van de Belgen shoppen aangenaam tot zeer aangenaam vindt. Vooral jongeren en vrouwen zeggen het heel graag te doen. Ze kijken daarbij vooral naar kwaliteit en staan ook open voor innovaties, behalve als die hun privacy in het gedrang brengen.
9 november 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:58
Uit een studie uitgevoerd bij 1.100 Belgen door het onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van Fedis, de Belgische federatie van de distributie, blijkt dat zowat 83 procent van de Belgen shoppen aangenaam tot zeer aangenaam vindt. Vooral jongeren en vrouwen zeggen het heel graag te doen. Ze kijken daarbij vooral naar kwaliteit en staan ook open voor innovaties, behalve als die hun privacy in het gedrang brengen.

"Wanneer er dan geshopt wordt, let de consument in de eerste plaats op de kwaliteit van de producten en pas daarna op de prijs", zegt gedelegeerd bestuurder van Fedis, Baudouin Velge. "Voor vlees en vis zegt 80 procent dat kwaliteit primeert. Ook voor textiel zegt meer dan de helft vooral op kwaliteit te letten". Alleen bij cd's, dvd's en gespecialiseerde producten die men zonder doktersvoorschrift kan kopen, laat de consument zich eerder leiden door de prijs. "Omdat hij ervan uitgaat dat de kwaliteit van die producten overal gelijk is", legt Velge uit.

Lange wachttijden aan de kassa en het moeilijk vinden van parkeerplaatsen zijn de grootste ergernissen van de klanten. Ook het gebrekkig aantal open kassa's en verkeerd aangeduide prijzen zijn hen een doorn in het oog. Op vlak van innovatie scoren de Belgen goed. Ongeveer twee derde doet aan internetbetalingen, al blijven bij een meerderheid nog twijfels. Andere nieuwigheden die goed scoren zijn reclame via gsm of internet in ruil voor een gratis product, verkoopstandjes in warenhuizen en winkelthemaparken.

Klantenkaarten worden populair en mogen zelfs nog intelligenter worden. Bijvoorbeeld door per aankoopbeurt onmiddellijk korting te geven of via een spaarsysteem gratis producten op te leveren. Klantenkaarten die makkelijk krediet verlenen of die informeren over wat andere leden van het gezin kopen, lusten we dan weer niet. "Het heeft te maken met privacy", zegt Velge. "Als de klant er direct voordeel mee doet, heeft hij geen problemen met een klantenkaart. Is dat niet het geval, dan wil hij zijn privacy beschermd zien".

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek