nieuws

Belg wacht gemiddeld 21 minuten per week aan kassa

nieuws
De Belgische consument moet per week gemiddeld 21 minuten aan de kassa wachten om zijn boodschappen te betalen. De verbruikers zijn dan ook enthousiast over nieuwe technologieën die de wachtrijen aan de kassa's moeten indijken. Dat blijkt uit een enquête van het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties. Het onderzoek werd telefonisch uitgevoerd bij 600 respondenten.
2 maart 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:59
De Belgische consument moet per week gemiddeld 21 minuten aan de kassa wachten om zijn boodschappen te betalen. De verbruikers zijn dan ook enthousiast over nieuwe technologieën die de wachtrijen aan de kassa's moeten indijken. Dat blijkt uit een enquête van het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties. Het onderzoek werd telefonisch uitgevoerd bij 600 respondenten.

Franstaligen (37 minuten) schatten die wachttijd opvallend hoger in dan Nederlandstaligen (9 minuten). Het vragen om inlichtingen tijdens het winkelen neemt gemiddeld 36 minuten in beslag. Vooral inwoners van Vlaamse steden (62 minuten) en mensen uit de hoge sociale groepen (67 minuten) nemen daarvoor opmerkelijk veel tijd.

"Om beter aan de verwachtingen van de consumenten te beantwoorden, moet de distributiesector vernieuwingen voorstellen opdat de consument op een aangenamere manier en sneller zijn boodschappen kan doen. In het bijzonder oplossingen die tijdwinst mogelijk maken aan de kassa's worden positief onthaald", aldus het OIVO.

70 procent van de consumenten zegt bereid te zijn om self-scanning te gebruiken of te werken met de interactieve zuilen waarmee het bestelde artikel betaald en aan de kassa afgehaald kan worden. In 2006 toonde een studie van het OIVO al aan dat de consumenten meer informatie verwachten dan wat er over het algemeen op de etiketten staat. De interactieve zuilen met extra informatie zouden aan die vraag kunnen beantwoorden. "Vooral informatie over de versheid, oorsprong en voedingswaarde van de producten en de logo's of labels die erop voorkomen, zouden op die manier aan de consument worden meegedeeld", zo luidt het.

De ontwikkelde technologieën mogen echter niet leiden tot een afname van de contacten tussen de klanten en het verkooppersoneel, zo meent het onderzoekscentrum. Daarenboven zal het gebruik van interactieve zuilen het uitdelen van persoonlijke kortingsbonnen aan de consumenten mogelijk maken, zodat de hoeveelheid reclamefolders beperkt kan worden.(KS)

Meer informatie: Wachtrijen aan de kassa

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek