Belg verorbert elk jaar 23 kilo snoep
nieuws"Belgen zijn Bourgondiërs", zegt Peter-Jan Lucas van SSZ. "Hij is bereid om veel geld te betalen voor kwaliteit. Eten mag wat kosten. Waar Nederlanders een doos pralines kopen in de supermarkt, zal een Belg eerder in een speciaalzaak een doosje Neuhaus of Godiva in huis halen. Hij gaat actief op zoek naar een product met toegevoegde waarde".
Chocolade staat dan ook op één. Elke Belg eet gemiddeld zes kilo chocolade op een jaar tijd. Dat is meer dan de Nederlanders die genoegen nemen met 4,5 kilo. Hij is ook verzot op koekjes (9,5 kilo per jaar) en snacks (3,9 kilo). "In België groeit de snoepmarkt nog", stelt Lucas vast. "In Nederland is die markt al verzadigd. Je ziet de consumptie stilaan achteruitgaan omdat fabrikanten vaker suikervrije producten op de markt brengen. Die verdwijnen dan uit de tabellen".
Lucas merkt ook op dat het eetpatroon van de Belg verandert. "Er is een verschuiving naar de zogenaamde 'out of home'-markt. Op plaatsen zoals benzinestations, nacht- en krantenwinkels, kan je tegenwoordig terecht voor een snelle hap. Dat zorgt voor een enorme versnippering van de markt. In Amerika gebeurt de helft van de voedingsaankopen al via dat 'impulskanaal'. België gaat ook die kant op".
In totaal besteden de Belgen 1,7 miljard euro aan snoepgoed. Dat is een stijging van goed 20 procent in vergelijking met drie jaar geleden, toen er 1,4 miljard euro werd uitgegeven. Vorig jaar werd er 60 ton chocolade verorberd, 38,6 ton confiserie, 99,5 ton biscuits en 40,3 ton snacks. "Maar hoewel de Belg een grote consument is, doet hij toch onder voor Nederlanders, Duitsers en Britten", besluit Lucas.
Bron: Het Belang van Limburg