nieuws

Aantal verkooppunten warme bakkers in stijgende lijn

nieuws
Of het ligt aan bakker Rudi, die in de bekende tv-spot overal in slaap valt, is niet duidelijk. Maar het aantal warme bakkers gaat voor het eerst sinds mensenheugenis weer in stijgende lijn. De promotiedienst VLAM telt er 3.144. Dat zijn er welgeteld 35 meer dan een jaar geleden. Uit marktonderzoek van vorig jaar blijkt bovendien dat de bakker op de hoek weer marktaandeel op de supermarkten terugwint. "De bakkerssector is gestabiliseerd", concludeert Bruno Kuylen, directeur van de beroepsvereniging Vebic.
24 februari 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:59
Of het ligt aan bakker Rudi, die in de bekende tv-spot overal in slaap valt, is niet duidelijk. Maar het aantal warme bakkers gaat voor het eerst sinds mensenheugenis weer in stijgende lijn. De promotiedienst VLAM telt er 3.144. Dat zijn er welgeteld 35 meer dan een jaar geleden. Uit marktonderzoek van vorig jaar blijkt bovendien dat de bakker op de hoek weer marktaandeel op de supermarkten terugwint. "De bakkerssector is gestabiliseerd", concludeert Bruno Kuylen, directeur van de beroepsvereniging Vebic.

Een deel van de stijging is volgens VLAM wel toe te schrijven aan een nieuwe telmethode. "Maar het belangrijkste is de trendbreuk. Tot onze verrassing zien we in de cijfers voor 2007 dat de dalende trend eindelijk is gekeerd", zegt Leen Guffens van VLAM. De bakkerssector zag de afgelopen jaren zwarte sneeuw. Tien jaar geleden telde Vlaanderen nog zowat 4.000 warme bakkers. Maar onder druk van industriële bakkerijen en de toenemende concurrentie van de supermarkten sloot de ene warme bakker na de andere zijn deuren. Hun aantal is in dertig jaar inmiddels gehalveerd.

Stilaan keert het tij. Er komen weer meer warme bakkers bij dan er afhaken. Al zijn die nieuwe warme bakkers niet altijd zo 'warm' meer als tien jaar geleden. Kuylen: "Almaar meer bakkerijen dienen niet meer als productiehuis, maar als verkooppunt. Een bakker gebruikt nu bijvoorbeeld één oven voor twee of drie bakkerijen. Maar voor mij blijven dat warme bakkers. Het gaat toch niet om industriële productie".

Afscheidnemende bakkers die hun zaak willen verkopen zitten door die sectorevolutie wel met een levensgroot probleem. De kandidaat-koper, vaak een bakker uit dezelfde streek, is doorgaans niet geïnteresseerd in de dure oven, omdat hij de bakkerij alleen als winkelpunt wil gebruiken. Hij biedt daarom fors minder dan wat de verkoper voor ogen had.

Wie een bakkerij wil overnemen, moet al snel rekenen op 100.000 euro. Voor de startende zelfstandige was het tot voor kort aartsmoeilijk om daarvoor een krediet bij de banken los te peuteren. "Tot vijf jaar geleden beschouwden de banken een bakkerszaak als een probleemloos dossier. Daarna kregen we het imago van risicosector. Onder meer dankzij de Waarborgregeling van de Vlaamse overheid is dat probleem gestabiliseerd. De banken zijn nog altijd streng, maar worden niet meer elk jaar strenger", schetst Kuylen de evolutie.

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek