Yakult opent onderzoekscentrum in Gent
nieuwsYakult was tien jaar geleden het eerste bedrijf dat probiotische producten op de markt bracht in België. Het zuiveldrankje in een roze potje, is nog steeds het meest verkochte product. Maar in Belgische supermarkten zijn nu al een twintig zuiveldrankjes terug te vinden die claimen dat ze bacteriën met een heilzame werking bevatten. Yakult verwacht dat de markt voor probiotica in België met 10 tot 15 procent per jaar zal groeien, in navolging van de Nederlandse markt.
Nederland was het eerste Europese land waar het Japanse bedrijf vaste voet kreeg. In zijn fabriek in Almere, die de Europese markt bevoorraadt, installeert Yakult binnenkort een vierde productielijn. In thuisland Japan is Yakult een begrip sinds de legendarische stichter van het bedrijf, de arts Minoru Shirota, de heilzame werking van de bacterie Lactobacillus casei Shirota ontdekte. In de Japanse cultuur wordt algemeen aanvaard dat het darmstelsel een centrale rol speelt in de gezondheid.
Yakult heeft een team van 80.000 'Yakult-ladies' die het product van deur tot deur verkopen. Ze geven informatie en herinneren de consument eraan het product regelmatig te gebruiken. In Europa werkt deze aanpak niet, zegt Mathijs De Bruin, algemeen directeur van Yakult Belgium. "De loonkosten liggen ervoor te hoog en er zijn minder mensen overdag thuis. Daarom maken we vooral gebruik van het medium televisie".
Volgende maand opent Yakult een onderzoekscentrum in Gent, het eerste buiten Japan. Het bedrijf boekte de afgelopen jaren in België een omzet tussen 8 en 9 miljoen euro.