nieuws

Warme bakker herovert marktaandeel op supermarkt

nieuws
De warme bakkers hebben hun marktaandeel de afgelopen jaren net als andere speciaalzaken langzaam maar zeker zien zakken. In 2004 kwam hierin een kentering. De artisanale bakkers wonnen 1 procent marktaandeel bij en verdedigen hiermee hun leiderspositie op de markt van brood en banket. Hun marktaandeel op basis van de bestedingen bedraagt 59 pct.
1 juni 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:30
De warme bakkers hebben hun marktaandeel de afgelopen jaren net als andere speciaalzaken langzaam maar zeker zien zakken. In 2004 kwam hierin een kentering. De artisanale bakkers wonnen 1 procent marktaandeel bij en verdedigen hiermee hun leiderspositie op de markt van brood en banket. Hun marktaandeel op basis van de bestedingen bedraagt 59 pct.

InSites Consulting peilde de voorbije maand maand in opdracht van VLAM naar het imago van de artisanale bakker. Daaruit blijkt dat bijna 90 pct van de ondervraagden de bakker “de specialist voor brood en banket” vindt en “een echte vakman”. De artisanale bakker haalde ook een beduidend hogere gemiddelde tevredenheidsscore dan de grootdistributie op items als dagversheid, smaak, creativiteit en variatie.

Nog goed nieuws voor de artisanale bakkers is de bevinding dat de klantentrouw in 2004 steeg van 60 naar 62 pct. GfK Panelservices Belgium becijferde bovendien dat klanten in 2004 in verhouding meer besteed hebben aan brood en banket bij de bakker dan elders in vergelijking met 2003. De bakkers blijken hun imago dus beter te verzilveren. Daarbij worden ze ondersteund door generieke promotiecampagnes van VLAM.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek