Vraag naar georganiseerde activiteiten op platteland
nieuwsUit de studie blijkt dat consumenten vragende partij zijn voor een gevarieerd aanbod van activiteiten en horecagelegenheden op het platteland. De overheid moet ervoor zorgen dat het platteland aantrekkelijk blijft. Met het openbaar vervoer het platteland doorkruisen vinden de meesten oncomfortabel, maar de Nederlandse consumenten vinden daarentegen wel dat de overheid meer moet investeren in fiets- en wandelpaden van de stad naar de groene omgeving.
De meningen zijn verdeeld als het gaat over het actief promoten van het platteland als recreatiegebied. Aan de ene kant vreest men voor een grotere milieubelasting door zwerfafval en toenemend verkeer. Aan de andere kant vinden de respondenten promotie een goede zaak omdat toenemende recreatie goed is voor de plattelandseconomie en de gezondheid van de recreanten zelf. De overheid moet het recreatiegedrag niet beïnvloeden, maar wel de nodige informatie verspreiden. De stedeling wil weten wat er op het platteland te doen is, bijvoorbeeld via reclamespotjes of via een speciale plattelandswebsite.
Uit de studie kunnen de onderzoekers afleiden dat de Nederlanders per jaar bijna een miljard dagtochten maken, waarvan ongeveer 26 miljoen naar het platteland. 53 pct van de ondervraagden gaat wandelen en 36 pct gaat fietsen. Randstedelingen verkiezen eerder het platteland in het buitenland.
Meer informatie: Platteland, ook voor uw vrije tijd?