"Voedingsbeleid in bedrijven kan beter"
nieuwsMeer dan driekwart van de bedrijven scoort in het onderzoek geen 25 op 100. Inzake hun voedingsbeleid scoren non-profitbedrijven doorgaans beter dan commerciële ondernemingen. Binnen het commerciële circuit scoort de dienstverlenende sector het best. Hoe meer werknemers een bedrijf tewerkstelt, hoe beter het voedingsbeleid. Kleine bedrijven halen een gemiddelde score van 21 op 100, grote bedrijven behalen gemiddeld 40 op 100.
9 procent van de bedrijven organiseert minimum één keer per jaar een vorm van voorlichting over gezonde voeding. 85 procent van de bedrijven doet dat nooit. Nochtans kan een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon de productiviteit rechtstreeks beïnvloeden, aldus de voedingsdeskundigen. Zij wijzen er verder op dat werknemers het op prijs stellen dat de werkgevers aandacht hebben voor hun gezondheid.
In 48 procent van de bedrijven met meer dan 50 werknemers kan een belegd broodje gekocht worden. In 82 procent van de gevallen kunnen de werknemers bruin brood kiezen. Bijna een derde van deze bedrijven bieden een warme maaltijd aan. Ruim de helft biedt de keuze tussen meer dan twee menu's. Hoewel het aanbod relatief goed is, kan het volgens de onderzoekers nog beter. Zo zouden er bijvoorbeeld dagelijks groenten moeten voorzien worden.
Het aanbod tijdens vergaderingen beperkt zich in de meeste bedrijven tot koffie, thee en water. In 56 procent van de gevallen zijn er ook frisdranken en in 38 procent light-frisdranken. Fruitsap scoort relatief zwak met 30 procent en nog veel minder goed is het gesteld met het aanbod aan melkdranken. Een glas koude melk of fruitsap kan tijdens een vergadering nochtans verfrissend werken en nieuwe werkenergie geven, zo luidt het.
De onderzoekers wijzen er tot slot op dat elk bedrijf, klein of groot, met of zonder keuken of kantine, een aangepast en haalbaar voedingsbeleid kan opzetten waarmee het zijn voordeel doet.
Meer informatie: Voedingsbeleid in bedrijven voor verbetering vatbaar