Voeding moet gezond, gemakkelijk en goedkoop zijn
De consument hecht wereldwijd steeds meer belang aan gezonde voeding, maar ook aan gebruiksgemak en aan de prijs-kwaliteitsverhouding. Producten die daaraan voldoen, konden in 2004 sneller groeien dan het marktgemiddelde van 4 procent. Wat de gezondheid betreft, belandden sojadrankjes (+31 %), drinkyoghurt (+19 %) en graanrepen (+14 %) vaker in de winkelkar dan in 2003. Opvallend is dat eieren de derde sterkste groei boekten (+16 %). Dat heeft alles te maken met de low carb-diëten die weinig koolhydraten en veel eiwitten bevatten en die vooral in de VS heel populair zijn.
Het succes van verse bereide maaltijden (+10 %) zet zich door, klaargemaakte slaatjes (+8 %) en diepvriespizza's (+6 %) bewijst dat consumenten niet alleen een lekkere en gezonde, maar ook een snelle hap willen. Zogenaamde private labels of goedkopere huismerken bleven het vorig jaar in de hele wereld goed doen. De impact ervan op de A-merken verschilt van land tot land, maar in het algemeen vallen steeds meer productcategorieën ten prooi' aan private labels.