nieuws

VLAM-budget verhoogde met kwart in vijf jaar tijd

nieuws
Voor 2005 boekt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) een budget van 21 miljoen euro. Dat is ruim een kwart meer dan de 16,5 miljoen euro die in 2000 gespendeerd werd. "We boeren goed, maar toch zouden een aantal sectoren extra inspanningen moeten leveren om hun productpromotie op peil te houden". Dat zei VLAM-directeur Ludo Willems woensdag tijdens een informele persbabbel in Brussel.
15 december 2004  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:29
Voor 2005 boekt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) een budget van 21 miljoen euro. Dat is ruim een kwart meer dan de 16,5 miljoen euro die in 2000 gespendeerd werd. "We boeren goed, maar toch zouden een aantal sectoren extra inspanningen moeten leveren om hun productpromotie op peil te houden". Dat zei VLAM-directeur Ludo Willems woensdag tijdens een informele persbabbel in Brussel.

70 procent van de VLAM-middelen zijn bijdragen uit de diverse sectoren. Met dat geld worden de promotiecampagnes gefinancierd. De werkingskosten worden gefinancierd met de 4,5 miljoen euro die VLAM ontvangt van de Vlaamse overheid. De budgetverhoging van de voorbije jaren is deels te danken aan een verhoging van de Europese bijdragen. Die maken bijna 6 procent uit van de begroting voor 2005.

De komende jaren wil de Vlaamse overheid de ondersteuning van VLAM nog versterken. "Vandaag voert iedere sector nog zijn eigen kwaliteitsbeleid", aldus Willems. "Het zou een optie kunnen zijn om in de toekomst een coördinerende kwaliteitspool binnen VLAM te ontwikkelen. Dat zou de overheid ook toelaten een actief kwaliteitsbeleid te voeren".

Ruim 5 jaar na de dioxinecrisis mogen steeds meer inhoudelijke accentverschuivingen in de campagnes verwacht worden. "Labels als Certus en Meritus zullen iets minder focussen op voedselveiligheid en bijvoorbeeld meer aandacht hebben voor de smaak van de producten", aldus Willems. Van de aardappel- en vooral de pluimveesector verwacht de directeur extra inspanningen zodat ze ook in de toekomst goede campagnes kunnen blijven voeren. Ook de promotie-investeringen in de zuivelsector nemen af, maar het blijft wel de sector met zowel in absolutie als relatieve cijfers het grootste promotiebudget.

Lees ook: geVILT: "VLAM staat pal achter labelpolitiek"

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek