VAC verheugd over 11.11.11-campagne tegen honger
nieuwsZes jaar geleden engageerden de regeringen van 191 VN-lidstaten zich om acht objectieven te realiseren tegen 2015. Eén ervan is de halvering van de armoede en honger. Daarom gaat de Vlaamse Noord-Zuidbeweging via 11.11.11-campagnes en samen met milieuorganisaties twee jaar lang promotie voeren voor een duurzaam landbouwbeleid dat geënt is op lokale productie en consumptie.
"De boeren in heel de wereld zijn overgeleverd aan de verwerkende industrie en de handel, die zo goedkoop mogelijk willen aankopen, om de producten liefst zo ver mogelijk te kunnen transporteren en doorverkopen", aldus het VAC, dat ervoor ijvert dat alle landen een aangepast landbouwbeleid kunnen voeren dat boeren eerlijke prijzen garandeert, de voedselimport reguleert en voor aanbodbeheersing zorgt. "Dat voorkomt dumpingpraktijken die enkel ten goede komen aan een beperkt aantal bedrijven die zorgen voor de opslag en het transport van de overschotten".
Het VAC is "verheugd" met het thema van de 11.11.11-campagne. Samen met milieuorganisaties en de Noord-Zuidbeweging heeft het een gemeenschappelijke verklaring ondertekend waarin tien politieke strijdpunten opgesomd staan. Daarin staat bijvoorbeeld dat het geen zin heeft dat Europa kippenvlees uit Brazilië importeert om de eigen productie in West-Afrika af te zetten, waardoor de lokale markt er verstoord wordt. Er wordt ook opgeroepen om de macht van multinationals te beperken, de positie van de boerende vrouwen wereldwijd te versterken en duurzaam consumentengedrag te promoten.
Niet alle landbouworganisaties zijn blij met de campagne van 11.11.11. Het campagnebeeld van de Afrikaan met een ajuin in de mond, is bij Boerenbond in het verkeerde keelgat geschoten. "Het zijn de handelsregels en niet het Europese landbouwbeleid of de Vlaamse boeren die met de vinger moeten gewezen worden", luidt het daar.
Meer informatie: 11.11.11-campagne