"Trend naar gezonde voeding gunstig voor aardappel"
nieuwsIn het thuisverbruik van verse aardappelen scoort het Bintje nog een marktaandeel van 34 procent. Dat is 6 procent minder dan 3 jaar geleden. De Charlotte en vooral de Nicola zitten in de lift. Wel wil de consument steeds meer kleine verpakkingen. Dat is een gevolg van het uiteenvallen van de klassieke gezinsstructuur in de maatschappij.
7 op 10 verse aardappelen worden gekocht in de grootwarenhuizen. Deze opwaartse trend is vooral het gevolg van het aankoopgedrag van jonge gezinnen. In competitie met rijst, droge deegwaren, diepgevroren aardappelproducten en bereide maaltijden blijkt dat het marktaandeel van de gewone aardappel lichtjes terugloopt tot 69 procent. Opmerkelijk is dat dit percentage amper goed is voor 31 procent van de bestedingen. Consumenten tellen immers veel geld neer voor bereide maaltijden.
Met de gewone aardappel gaan consumenten trouwens ook meer experimenteren. Slechts 11 procent van de Belgen vindt aardappelen saai en voorbijgestreefd en amper 2 op 10 beschouwt aardappelen als dikmakers. Problematischer is dat 43 procent van de respondenten oordeelt dat aardappelen niet snel te bereiden zijn. "Voor de sector is het een uitdaging om te werken aan de gemakscomponent van de knollen", aldus Kris Michiels van VLAM. "Met onze eigen campagnes overtuigen we de consument dat aardappelen ook thuishoren in de moderne keuken".
Daarnaast moet ook de kwaliteitszorg in de aardappelsector ervoor zorgen dat het verbruik op peil blijft. "Dat is vooral van belang in seizoenen dat de weersomstandigheden ongunstig zijn. Ook dan moeten we een constante kwaliteit kunnen aanbieden", aldus beursvoorzitter en Lutosa-baas Guy Van den Broeke.
Lees ook: geVILT: Modern management van klassieke knollen