Traag groeiende kip straks in Nederlandse winkels

Een Nederlandse voederproducent en de vakorganisatie ZLTO hebben de productieketen voor het traag groeiende vleeskuiken, ofwel de boerenkip bijna helemaal rond. Het product moet eind dit jaar in de schappen van drie supermarktketens liggen. Gehoopt wordt dat 20 procent van de Nederlanders bereid is extra te betalen voor de betere smaak en vooral het extra dierenwelzijn.
22 januari 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:32
Een Nederlandse voederproducent en de vakorganisatie ZLTO hebben de productieketen voor het traag groeiende vleeskuiken, ofwel de boerenkip bijna helemaal rond. Het product moet eind dit jaar in de schappen van drie supermarktketens liggen. Dat staat te lezen in het Agrarisch Dagblad.

De initiatiefnemers hebben met de supermarktketens afspraken gemaakt voor de afzet van de boerenkip voor één jaar onder een merknaam. Welke naam dat wordt, is nog niet bekend. Het vlees komt in ieder geval niet op de markt onder het huismerk van de supermarkten. Die garanderen dat zij in het eerste jaar vlees van tienduizend traag groeiende vleeskuikens per week afnemen tegen een meerprijs van minimaal 20 procent ten opzichte van gangbaar pluimveevlees.

Die meerprijs is nodig om de extra kosten voor de vleeskuikenhouders te vergoeden. Die extra kosten bestaan onder andere uit het bouwen van een overdekte uitloop. Die kost ongeveer honderd euro per vierkante meter. Daarnaast mogen de vleeskuikenhouders maximaal 38 kilo vleeskuiken per vierkante meter houden. Nu is de bezetting bij gangbaar gehouden vleeskuikens vaak hoger. Ook krijgen de dieren speciaal voeder met meer granen. Pas na acht in plaats van zes weken zijn de kippen klaar voor de slacht.

Poll: Is het nodig om te streven naar meer dierenwelzijn in de veehouderij?

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek