Supermarktgigant Wal-Mart blaast aftocht in Duitsland
nieuwsAcht jaar geleden vreesden de concurrenten nog een snelle expansie van Wal-Mart op de Europese markt. Verwacht werd dat er een fusiegolf zou ontstaan en dat de Amerikanen in korte tijd een flink marktaandeel zouden veroveren. Maar ook na acht jaar maakten de Wal-Martwinkels in Duitsland nog steeds verlies. Volgens de supermarktketen is het onmogelijk gebleken het eigen business-model in Duitsland door te voeren. De Duitse wetgeving legt stuntprijzen aan banden, er gelden strenge winkelsluitingstijden en de invloed van vakbonden is erg groot.
Duitse marktkenners voegen eraan toe dat de Amerikanen niet overweg konden met de felle concurrentie. De Duitse markt is uiterst prijsgevoelig en competitief, waardoor Wal-Mart zich niet met zijn lage prijsniveau kon onderscheiden. Er zijn een reeks concurrenten actief met zeer scherpe prijzen. In Duitsland heersen zes grote concerns over de voedingsmarkt, allen met een Duitse achtergrond. Metro, Rewe, Schwarz-Gruppe, Tengelmann, Edeka en Aldi hebben gezamenlijk twee derde van de markt.