nieuws

Prijsdalingen leveren Carrefour geen marktaandeel op

nieuws
De supermarktoorlog in ons land kent een winnaar en een verliezer. Softdiscounter Colruyt blijft terrein winnen, en het is uitdager Carrefour die ondanks alle prijzenstunts marktaandeel moet prijsgeven. Delhaize blijft een eigen standvastige koers varen. Dat blijkt uit de officiële cijfers van het onderzoeksbureau AC Nielsen, die De Morgen kon inkijken.
20 december 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:32
De supermarktoorlog in ons land kent een winnaar en een verliezer. Softdiscounter Colruyt blijft terrein winnen, en het is uitdager Carrefour die ondanks alle prijzenstunts marktaandeel moet prijsgeven. Delhaize blijft een eigen standvastige koers varen. Dat blijkt uit de officiële cijfers van het onderzoeksbureau AC Nielsen, die De Morgen kon inkijken.

Carrefour heeft het afgelopen jaar het onderste uit de kan gehaald om meer klanten naar zijn hypermarkten en GB-winkels te lokken. Kasticketjes werden terugbetaald en vijfhonderd producten werden blijvend in prijs verlaagd, maar het mocht allemaal niet baten. Terwijl de keten eind vorig jaar nog 31,4 procent van de markt in handen had, blijft daar in het derde kwartaal van 2005 nog maar 29,3 procent van over.

In diezelfde negen maanden slaagt Colruyt erin om van 18,8 procent te groeien naar 19,9 procent. Het marktaandeel van Delhaize stijgt heel lichtjes naar 26 procent. Dat Colruyt niet te lijden heeft onder het prijzengeweld, blijkt ook uit de omzetcijfers die het bedrijf maandag bekendmaakte. De omzet van de Colruytsupermarkten steeg in de periode april tot september met 11,2 procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder, en klokte af op bijna 1,8 miljard euro.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek