Prijsafspraken kunnen supermarkten fortuin kosten
nieuwsDe Raad voor Mededinging stelt dat het dinsdag een grootschalig onderzoek, inclusief huiszoekingen, heeft uitgevoerd in het kader van mogelijke prijsafspraken tussen warenhuisketens. "Onze auditeur vermoedt dat een aantal Belgische grootdistributiebedrijven prijsafspraken hebben gemaakt rond parfumerie, drogerie en hygiëneproducten. Er zijn aanwijzingen dat er sprake is van gecoördineerde prijsstijgingen", luidt het.
Welke warenhuisketens dinsdag inspecteurs over de vloer kregen, kan de Raad voor Mededinging omwille van het geheim van het onderzoek niet zeggen. Maar intussen hebben Colruyt, Delhaize en Carrefour aan het persagentschap Belga bevestigd dat zij bezoek hebben gekregen van onderzoekers van de Belgische mededingingsautoriteit. Meer details over de aard van het onderzoek konden de ketens nog niet geven.
De Raad voor Mededinging benadrukt dat het onderzoek "niet lichtzinnig werd gestart" en dat het onderzoek "op eigen initiatief werd gestart". De resultaten van de huiszoekingen worden nu gebundeld en opgenomen in een verslag voor de Raad voor Mededinging. Die procedure kan verschillende maanden in beslag nemen. De Raad voor Mededinging functioneert als bevoegd rechtscollege en kan boetes opleggen. Die kunnen wettelijk gezien oplopen tot 10 procent van de jaaromzet van de betrokken ondernemingen.
Ter illustratie: warenhuisketens Carrefour, Delhaize en Colruyt realiseren samen een jaarlijkse omzet meer dan honderd miljard euro. Stel dat zij effectief zouden veroordeeld worden, dan zou de boete in het slechtste geval kunnen oplopen tot om en bij tien miljard euro.(KS)