Opnieuw massale prijsverlaging bij Albert Heijn
nieuwsDe nieuwee prijsverlaging laat zien dat Albert Heijn zijn concurrenten scherp in de gaten houdt, verklaarde een woordvoerster. Albert Heijn begon in het najaar van 2003 op grote schaal met prijsverlagingen. Op die wijze hoopten de zevenhonderd Albert Heijn-winkels marktaandeel terug te winnen van goedkopere concurrenten. In 2005 steeg het marktaandeel van Albert Heijn van 25,3 naar 26,4 procent. Het aandeel is in 2006 in lijn daarmee toegenomen, aldus Boer eerder.
De prijzenslag bracht het concurrerende supermarktconcern Laurus, bekend van onder meer Super de Boer, naar de rand van de afgrond. De inmiddels afgetreden Laurus-topman Harry Bruijniks moest de ketens Edah en Konmar afstoten om zo de schulden te saneren. De succesvolle discounters Aldi en Lidl verloren vorig jaar marktaandeel bij onze noorderburen, grotendeels als gevolg van de prijzenslag bij de traditionele supermarkten.
De prijzenslag in de branche heeft geleid tot een verharding van de relatie tussen leveranciers en supermarkten. Albert Heijn had het eerder aan de stok met koekjesfabrikant Peijnenburg en voedingsmiddelenconcern Unilever. Grolsch klaagde vorig jaar bij de presentaties van zijn halfjaarcijfers dat supermarkten de bierbrouwers het mes op de keel hadden gezet.