OIVO: "Labels vaak nutteloos en bedrieglijk"
nieuwsOIVO vroeg aan de consumenten om hun kennis en waardering uit te spreken over de Europese labels voor streekproducten, het biolabel, het Waalse label Eqwalis, fairtradelabels en gelabelde producten waarvoor geen specifieke reglementering bestaat. "Op enkele zeldzame uitzonderingen na blijft het voordeelaspect van de bestudeerde benamingen wazig voor de consumenten. Het is moeilijk voor hen om de specificiteit van het aanbod met deze kwaliteitssymbolen te zien", aldus OIVO. Bovendien garandeert de meerderheid van de kwaliteitssymbolen slechts gedeeltelijk bepaalde voordelen die ze claimen. Daardoor boet het geheel aan kwaliteitslabels aan geloofwaardigheid in.
Er zijn meerdere redenen voor de verwarring bij de consumenten: een gebrek aan wetgeving, het gebruik van weinig herkenbare logo's, de grote diversiteit aan labels, de slechte kennis van de Europese symbolen, het teruggrijpen naar niet-gecertificeerde en niet-gecontroleerde benamingen, enzovoort. De consumentenorganisatie geeft enkele aanbevelingen om de labels succesvol in de markt te positioneren. "Daarbij zou het beter zijn om benamingen zoals boerderijproduct, streekproduct of product uit de eerlijke handel en hun gebruik te reglementeren", luidt het.(KS)
Meer informatie: OIVO: Kwaliteitssymbolen: vaak onnuttig, inefficiënt en bedrieglijk