Nestlé na overname nummer twee in medische voeding
nieuwsDe Novartisafdeling die Nestlé binnenhaalt, maakt voedingsmiddelen die verrijkt zijn met proteïnen, vitaminen of calorieën. Zo helpt het energiedrankje Boost anorexia- of kankerpatiënten aan de nodige voedingsstoffen. Daarnaast produceert de divisie ook dieetproducten en sondevoeding voor ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen. De producten zijn niet te koop in België.
Net als de concurrentie focust Nestlé, met een omzet van 57 miljard euro 's werelds grootste fabrikant van merkvoeding, op voedingsmiddelen met een toegevoegde waarde. De verkoop van functionele voedijng groeit jaarlijks vier keer zo snel als die van de bredere markt. Specifiek voor medische voeding liggen nog groeikansen in de vergrijzing en de problematiek van zwaarlijvigheid en suikerziekte.
Met verkoop in zowat veertig landen zal de divisie dit jaar goed zijn voor een bedrijfswinst van 68 miljoen euro op een omzet van 720 miljoen euro, zo schat Novartis. Verwacht wordt dat die laatste de opbrengst zal gebruiken voor overnames. De Zwiterse farmagroep, met een omzet van 24,5 miljard euro één van de grootste van Europa, wil zich enkel nog toeleggen op geneesmiddelen. Nu blijven nog twee niet-kernactiviteiten over: de contactlenzenafdeling CibaVision en de babyvoeding Gerber. Naar verluidt zou Nestlé nu kandidaat zijn om ook die devisie over te nemen.(MP)