nieuws

Nestlé na overname nummer twee in medische voeding

nieuws
De Zwitserse voedingsgroep Nestlé koopt de afdeling medische voeding van het farmaconcern Novartis voor 1,9 miljard euro. Hiermee katapulteert Nestlé zichzelf naar de internationale top in ziekenhuisvoeding. De groep, die tot nu toe een bescheiden positie in die sector bekleedde, haalt nu een marktaandeel van 25 procent. Alleen het Amerikaanse concern Abbott doet met 30 procent marktaandeel beter.
15 december 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:35
De Zwitserse voedingsgroep Nestlé koopt de afdeling medische voeding van het farmaconcern Novartis voor 1,9 miljard euro. Hiermee katapulteert Nestlé zichzelf naar de internationale top in ziekenhuisvoeding, aldus De Morgen. De groep, die tot nu toe een bescheiden positie in die sector bekleedde, haalt nu een marktaandeel van 25 procent. Alleen het Amerikaanse concern Abbott doet met 30 procent marktaandeel beter. Het Nederlandse Numico is met zijn afdeling Nutricia Clinical derde met 16 procent.

De Novartisafdeling die Nestlé binnenhaalt, maakt voedingsmiddelen die verrijkt zijn met proteïnen, vitaminen of calorieën. Zo helpt het energiedrankje Boost anorexia- of kankerpatiënten aan de nodige voedingsstoffen. Daarnaast produceert de divisie ook dieetproducten en sondevoeding voor ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen. De producten zijn niet te koop in België.

Net als de concurrentie focust Nestlé, met een omzet van 57 miljard euro 's werelds grootste fabrikant van merkvoeding, op voedingsmiddelen met een toegevoegde waarde. De verkoop van functionele voedijng groeit jaarlijks vier keer zo snel als die van de bredere markt. Specifiek voor medische voeding liggen nog groeikansen in de vergrijzing en de problematiek van zwaarlijvigheid en suikerziekte.

Met verkoop in zowat veertig landen zal de divisie dit jaar goed zijn voor een bedrijfswinst van 68 miljoen euro op een omzet van 720 miljoen euro, zo schat Novartis. Verwacht wordt dat die laatste de opbrengst zal gebruiken voor overnames. De Zwiterse farmagroep, met een omzet van 24,5 miljard euro één van de grootste van Europa, wil zich enkel nog toeleggen op geneesmiddelen. Nu blijven nog twee niet-kernactiviteiten over: de contactlenzenafdeling CibaVision en de babyvoeding Gerber. Naar verluidt zou Nestlé nu kandidaat zijn om ook die devisie over te nemen.(MP)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek