nieuws

Nederlandse voedingsconcerns lanceren gezondheidslogo

nieuws
Het Nederlandse voedingsconcern Unilever en de zuivelbedrijven Campina en Friesland Foods hebben deze week een gezondheidslogo voor voedingsmiddelen gelanceerd. Het lichtblauwe 'ik kies bewust'-logo geeft aan dat er in het product niet te veel ongezonde ingrediënten zitten zoals verzadigde vetten, suiker en zout. De drie bedrijven verwachten dat meer producenten en winkelketens zich in de toekomst bij hun logo zullen aansluiten. Dat schrijft de Volkskrant.
25 mei 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:33
Het Nederlandse voedingsconcern Unilever en de zuivelbedrijven Campina en Friesland Foods hebben deze week een gezondheidslogo voor voedingsmiddelen gelanceerd. Het lichtblauwe 'ik kies bewust'-logo geeft aan dat er in het product niet te veel ongezonde ingrediënten zitten zoals verzadigde vetten, suiker en zout. De drie bedrijven verwachten dat meer producenten en winkelketens zich in de toekomst bij hun logo zullen aansluiten. Dat schrijft de Volkskrant.

De drie bedrijven komen met hun initiatief nadat pogingen onder auspiciën van de federatie van de Nederlandse voedingsindustrie om richtlinen voor een gezondheidslogo te ontwikkelen, mislukt waren. Niet alle aangesloten bedrijfstakken konden zich achter de opgestelde criteria scharen.

Volgens de drie bedrijven die nu toch doorzetten met de idee zal een commissie van voedingsdeskundigen beoordelen of een product voor het logo in aanmerking komt. Dat gebeurt in eerste instantie op basis van de hoeveelheden verzadigd vet, transvet, zout en suiker die in het product aanwezig zijn. Daarbij zouden internationale richtlijnen gehanteerd worden.

Lees ook: geVILT: Test-Aankoop legt verborgen voedingsgevaren bloot

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek