nieuws

Nederland start offensief tegen suikerhervorming

nieuws
"Houd suiker in Nederland". Dat is de campagneslogan waarmee de Nederlandse suikersector alles op alles zet in de eindfase van de hervorming van het Europese suikerbeleid. Op de Groningse suikerfabriek van Suiker Unie werd een reuzespandoek gehangen en tijdens de bietencampagne worden honderden vrachtwagens beplakt met stickers. Volgens de producenten staat in Nederland 11.500 arbeidsplaatsen op de tocht door de hervormingsplannen.
4 oktober 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:31
"Houd suiker in Nederland". Dat is de campagneslogan waarmee de Nederlandse suikersector alles op alles zet in de eindfase van de hervorming van het Europese suikerbeleid. Bij de start van de actie werd een reuzespandoek opgehangen aan de Groningse suikerfabriek van Suiker Unie en werd de campagneslogan overhandigd aan de Groningse burgemeester Wallage.

De Groningse burgemeester gaf tijdens de bijeenkomst op de suikerfabriek van Suiker Unie in Groningen het symbolische startschot voor de publiciteitscampagne. Groningen is de 'suikerhoofdstad' in Europa, dankzij de aanwezigheid van twee hoogst efficiënte suikerfabrieken binnen de gemeentegrenzen. Wallage wees erop dat ruim 400 mensen werk vinden in de suikerfabrieken, met nog eens honderden extra banen tijdens de bietencampagne. Daar bovenop zorgt de suikersector in het Noorden indirect voor een inkomen voor tenminste 9.000 personen en gezinnen bij de akkerbouwers en in de bedrijfsketen.

De Nederlandse suikersector heeft in juni een onderzoek van Research voor Beleid gepubliceerd. Daarin is becijferd dat bij ongewijzigde uitvoering van de huidige hervormingsplannen van de Europese Commissie 11.500 arbeidsplaatsen in de Nederlandse suikersector en de daarmee verbonden bedrijfsketen bedreigd worden. Toch steunt het Nederlandse kabinet vooralsnog de belangrijkste hoofdlijnen van het hervormingsplan van Brussel. De Nederlandse suikersector voert daarom de komende maanden een intensieve publiciteitscampagne.

Naast ontmoetingen met bestuurders en politici, worden ook honderden vrachtwagens, die tijdens de lopende bietencampagne in heel Nederland de suikerbieten naar de fabriek brengen, beplakt met metershoge stickers met de campagneslogan. Pamfletten en campagnestickers worden verspreid onder alle beslissers en belanghebbenden. "Zowel het kabinet als de Europese landbouwcommissaris Fischer Boel beseffen nog steeds onvoldoende wat zij op het spel zetten met hun rooskleurige en risicovolle benadering. Wij zullen hen daarom de komende maanden indringend benaderen met onze boodschap", luidt het bij het Platform Toekomst Suikermarkt.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek