nieuws

Mestbank gaat grote mesttransporteurs met GPS volgen

nieuws
Het is de overheid menens met de bestrijding van frauduleuze mesttransporten. Dat zei minister Peeters woensdag op een persconferentie. Nieuwe maatregelen moeten de pakkans verhogen bij mesttransporteurs die het niet zo nauw nemen met de bepalingen in het mestdecreet. De meest in het oog springende ingreep is de verplichting voor grote mesttransporteurs om vanaf volgend jaar een GPS-systeem te gebruiken.
21 september 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:31
Het is de overheid menens met de bestrijding van frauduleuze mesttransporten. Dat zei Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters woensdag op een persconferentie. Er komt een pakket maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de pakkans vergroot bij mesttransporteurs die het niet zo nauw nemen met de bepalingen in het mestdecreet. De meest in het oog springende ingreep is de verplichting voor grote mesttransporteurs om vanaf 2006 een GPS-systeem te gebruiken.

Bij mesttransporten doen zich twee soorten fraudegevallen voor. Er zijn transporteurs die eenzelfde mestafzetdocument meerdere keren gebruiken. Daarnaast zijn er nog de fictieve mesttransporten: de transporteur meldt via zijn documenten dat hij naar een verre bestemming rijdt, terwijl de mest in werkelijkheid terechtkomt op een nabije locatie. De fraude wordt nog in de hand gewerkt doordat voor mestafzet bij buren moet vermeld worden op welke percelen de mest zal gebracht worden. Voor mesttransporten zonder burenovereenkomst moet enkel de gemeente aangeduid worden.

Om malafide transporteurs zo snel mogelijk te traceren en te bestraffen, start de Mestbank een administratief onderzoek dat zal slaan op de uitrijperiodes van dit jaar. Grote mesttransporteurs van klasse C zullen in de loop van 2006 verplicht worden een GPS-systeem te gebruiken zodat de Mestbank de bewegingen van de transporteurs nauwgezet kan opvolgen. De kostprijs van het toestel zou per transportmiddel tusen 1.500 en 5.000 euro schommelen. De klasse C-transporten zijn goed voor 60 pct van het vervoerde mestvolume in Vlaanderen.

Verder moeten vanaf het volgende uitrijseizoen bij alle mesttransporten de percelen vermeld worden waarnaar de mest vervoerd wordt. Er zullen ook strengere controles komen met betrekking tot het correct opbrengen van mest op het land. Er zal meer bepaald nauwlettend toegekeken worden op het respecteren van de afstandsregels voor bemesting langs waterlopen. Vanaf oktober komen er ook extra controles op percelen die gelegen zijn in gebieden met een hoge nitraatconcentratie en specifiek op percelen met maïs. Bij te hoge waarden, zullen landbouwers conform het mestdecreet gesanctioneerd worden. Indien de analyseresultaten slecht blijven, kan dit voor de boeren in kwestie leiden tot een onderwerping aan bemestingsnormen van kwestsbare zones water.

Tot slot kondigt Peeters aan dat het handhavingsbeleid in de toekomst van maand tot maand zal geëvalueerd en bijgestuurd worden in overleg met de Mestbank en de federale politie. Op basis daarvan zullen verdere maatregelen getroffen worden, aldus de minister.

Gelooft u dat er opnieuw meer mest illegaal geloosd wordt?

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek