nieuws

Melkveehouders sturen open brief naar supermarkten

nieuws
De Vlaamse melkveehouders blijven bezorgd over de prijsvorming van consumptiemelk. Het initiatief van de Dutch Dairy Board kan rekenen op bijval en ook de sectorvakgroep melkvee van de Boerenbond roert zich. Na de prikacties van vorig jaar aan GB-supermarkten stuurde de organisatie nu een open brief aan de grootwarenhuizen. Met de boodschap dat de melkveehouders de afname van Belgische melk extra in het oog zullen houden.
15 april 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:29
De Vlaamse melkveehouders blijven bezorgd over de prijsvorming van consumptiemelk. Het initiatief van de Dutch Dairy Board kan rekenen op bijval en ook de sectorvakgroep melkvee van de Boerenbond roert zich. Na de prikacties van vorig jaar aan GB-supermarkten stuurde de organisatie nu een open brief aan de grootwarenhuizen. Met de boodschap dat de melkveehouders de afname van Belgische melk extra in het oog zullen houden.

In de gesprekken tussen melkveehouders en grootdistributie hebben de producenten de voorbije jaren gepleit voor een rendabele verkoop van consumptiemelk doorheen de hele filière. Een andere eis is de zekerheid dat er een substantiële aanwezigheid van Belgische melk behouden blijft binnen het volledige verkoopsassortiment van de supermarkten.

"Helaas constateren we vandaag dat er geen sprake meer is van een billijk prijsniveau", zo staat te lezen in de open brief. "In nagenoeg alle winkelketens worden verkoopprijzen geregistreerd die lager zijn dan het eerder gepositioneerde prijspeil van 0,47 euro per liter halfvolle UHT-melk".

Om het afzetaandeel van Belgische melk te behouden, heeft de zuivelsector met VLAM-fondsen gewerkt aan de ontwikkeling van een origine-kwaliteitslogo voor consumptiemelk en -derivaten die geproduceerd worden op basis van melk afkomstig van IKM-gecertificeerde melkveehouderijen. "De melkveehouders zullen erover waken in welke mate producten met dit logo substantieel aanwezig zijn en blijven in de afzetkanalen. Ook de zuivelfabrieken zullen aangespoord worden om het logo aan te brengen op hun productverpakkingen. Bovendien zal het logo ook gepromoot worden bij consumentenorganisaties en stakeholders".

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek