nieuws

Mega-oorlog tussen supermarkten en grote fabrikanten?

nieuws
Er dreigt een conflict op wereldschaal tussen de supermarkten en de grote merken, zoals Unilever. Dat beweert het Food Service Instituut Nederland en het is de mening van de gerenommeerde trendwatcher Herman Konings. "Supermarkten willen af van de dure merken. Door zelf goedkopere merken op de markt te brengen, kunnen ze grotere winsten maken", zegt Konings in Het Laatste Nieuws.
20 april 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:29
Er dreigt een conflict op wereldschaal tussen de supermarkten en de grote merken, zoals Unilever. Dat beweert het Food Service Instituut Nederland en het is de mening van de gerenommeerde trendwatcher Herman Konings. "Supermarkten willen af van de dure merken. Door zelf goedkopere merken op de markt te brengen, kunnen ze grotere winsten maken. Maar dat gaan de grote fabrikanten natuurlijk niet goedschiks over hun kant laten gaan. Het wordt een clash op wereldschaal", zegt Konings in Het Laatste Nieuws.

Vandaag zijn supermarkten volop bezig met het buitenwerken van de grote merken. Onder meer de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn speelt daarin een hoofdrol. Die kreeg onlangs nog een proces aangesmeerd vanwege fabrikant Unilever, bekend van onder meer Knorr-soep, omdat het de verpakkingen van die laatste namaakt om klanten te 'misleiden' en een groter marktaandeel te verwerven.

Dit Nederlandse voorbeeld krijgt navolging in de hele wereld. "Overal maken supermarkten en fabrikanten zich op voor de strijd. In Chicago experimenteren groepen fabrikanten met eigen 'verkooploodsen' waarbij de klant thuis wordt opgehaald gratis om in de loods te gaan winkelen. De consumenten worden 'weggelokt' van de supermarkt", aldus Konings. Maar de merken hebben de tijdsgeest niet mee want de consument hecht meer belang aan de plaats van zijn aankopen dan aan de merken.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek