Meerkost dierenwelzijn via markt recupereerbaar?
nieuwsHet LEI onderzocht hoe de meerkosten voor dierenwelzijn beheerd kunnen worden zodat ze niet langer een belemmering vormen voor het verbeteren van dierenwelzijn. Dat leverde in totaal vijf mogelijke strategieën op, gaande van prijsverhogingen in combinatie met informatiecampagnes tot het verwijderen van niet-diervriendelijke producten uit de winkelrekken.
Meest kans op slagen heeft de ontwikkeling van een kwalitatief productconcept waar dierenwelzijn slechts één onderdeel van is, naast productattributen zoals merk, smaak en uiterlijk. Doordat het geheel van deze attributen meer waard is dan de som van de afzonderlijke onderdelen, stijgt volgens het LEI de bereidheid bij consumenten om extra te betalen waardoor meer consumenten over de streep kunnen getrokken worden om een diervriendelijk product te kopen.
Een andere optie is om aparte betalingen te vragen voor dierenwelzijn, al dan niet in samenhang met andere maatschappelijke doelen. Hierbij is een breed scala van mogelijkheden voorhanden, waarbij non-profit organisaties en commercieel gedreven organisaties kunnen samenwerken bij bijvoorbeeld het innen van contributies en het geven van kortingen op bepaalde producten. Omdat consumanten via de belastingen al een bijdrage betalen voor maatschappelijke waarde, kan ook de overheid hierbij een actieve rol spelen, aldus het LEI.
Dergelijke strategieën zijn het makkelijkst toepasbaar in in ketens waar de prijsmechanismen relatief eenvoudig aan te passen zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval in een volledig geïntegreerde keten als de kalfsvleesketen en bij speciale programma's in de varkensvlees-, zuivel- en eiersector, luidt het.
Meer informatie: Betalen voor dierenwelzijn
Lees ook: Interview: Diervriendelijke consument is niet hypocriet