nieuws

Mammoetschepen met graan laten Gent links liggen

nieuws
In de haven van Gent wordt veel minder aan graan, soja en tapioca aangevoerd dan enkele jaren geleden. Deels heeft dat te maken met het instorten van de wereldgraanmarkt, maar ook het ontbreken van een grote zeesluis bij Terneuzen is daar de oorzaak van. Mammoetschepen wijken steeds vaker uit naar Rotterdam. Dat schrijft de Provinciale Zeeuwse Courant.
9 augustus 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:30
In de haven van Gent wordt veel minder aan graan, soja en tapioca aangevoerd dan enkele jaren geleden. Deels heeft dat te maken met het instorten van de wereldgraanmarkt, maar ook het ontbreken van een grote zeesluis bij Terneuzen is daar de oorzaak van. Mammoetschepen wijken steeds vaker uit naar Rotterdam. Dat schrijft de Provinciale Zeeuwse Courant.

De afgelopen jaren daalde de aanvoer van graan, soja en tapioca in Gent van 6 naar 2,4 miljoen ton. De dalende aanvoer heeft grote gevolgen voor bedrijven in de regio die in deze bedrijfstak werkzaam zijn. Het bedrijf Euro-Silo ontsloeg al 20 van de 95 personeelsleden en de sojaverwerking van Cargill, waar normaal 80 mensen werken, ligt al een paar maanden stil.

De transportkosten zijn immers sterk bepalend voor het rendement in sector. Om de vervoerskosten te drukken, worden steeds vaker schepen van meer dan 100.000 ton ingezet en die kunnen Gent niet bereiken omdat ze de sluis bij Terneuzen niet kunnen passeren. Daarom wijken ze uit naar andere havens zoals die van Rotterdam.

Een deel van de grondstoffen komt dan nog wel per binnenschip naar Gent, maar dat is slechts een te verwaarlozen fractie. Bedrijven in de regio dringen daarom aan op een snelle besluitvorming over de bouw van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek