Mammoetschepen met graan laten Gent links liggen
nieuwsDe afgelopen jaren daalde de aanvoer van graan, soja en tapioca in Gent van 6 naar 2,4 miljoen ton. De dalende aanvoer heeft grote gevolgen voor bedrijven in de regio die in deze bedrijfstak werkzaam zijn. Het bedrijf Euro-Silo ontsloeg al 20 van de 95 personeelsleden en de sojaverwerking van Cargill, waar normaal 80 mensen werken, ligt al een paar maanden stil.
De transportkosten zijn immers sterk bepalend voor het rendement in sector. Om de vervoerskosten te drukken, worden steeds vaker schepen van meer dan 100.000 ton ingezet en die kunnen Gent niet bereiken omdat ze de sluis bij Terneuzen niet kunnen passeren. Daarom wijken ze uit naar andere havens zoals die van Rotterdam.
Een deel van de grondstoffen komt dan nog wel per binnenschip naar Gent, maar dat is slechts een te verwaarlozen fractie. Bedrijven in de regio dringen daarom aan op een snelle besluitvorming over de bouw van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen.