nieuws

Lotus Bakeries neemt Nederlandse branchegenoot over

nieuws
De Vlaamse koekjesfabrikant Lotus Bakeries, rond de familie Boone, neemt de Nederlandse groep Peijnenburg over, schrijft De Standaard. Die is in handen van de Nederlandse durfkapitaalgroep Gilde en staat voor een omzet van circa 50 miljoen euro. De overname betekent dat Lotus Bakeries in één klap een derde groter zou worden en meteen toonaangevend wordt op de Nederlandse markt.
7 juni 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:33
De Vlaamse koekjesfabrikant Lotus Bakeries, rond de familie Boone, neemt de Nederlandse groep Peijnenburg over, schrijft De Standaard. Die is in handen van de Nederlandse durfkapitaalgroep Gilde en staat voor een omzet van circa 50 miljoen euro. De overname betekent dat Lotus Bakeries in één klap een derde groter zou worden en meteen toonaangevend wordt op de Nederlandse markt.

Koninklijke Peijnenburg's Koekfabrieken, dat bestaat sinds 1883, produceert en verkoopt een breed assortiment koekjes die onder de namen Peijnenburg, Klinkhamer en Wieger Ketellapper op de markt worden gebracht. Daarnaast heeft Peijnenburg een sterke positie op de markt van wat de groep omschrijft als "verantwoorde tussendoortjes".

De Nederlandse durfkapitaalgroep Gilde stapte in het bedrijf nadat begin 2000 het laatste familielid het bedrijf had verlaten. Peijnenburg heeft vestigingen in Geldrop, Sintjohannesga en Uithuizen. Er werken 220 medewerkers. Het beursgenoteerde familiebedrijf Lotus Bakeries maakt de bekende speculaas, wafels en andere gebakjes onder eigen merk, maar levert ook producten aan de grote supermarktketens, de zogenaamde distributiemerken.

Het eigen merk Lotus, goed voor driekwart van de omzet, steeg vorig jaar met 3 procent, maar de verkoop van de distributiemerken boerde achteruit, met name in België, Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In 2005 zakte de omzet met een half procent tot 152,3 miljoen euro. Voor dit jaar verwacht Lotus Bakeries een gelijkaardig cijfer.

Vooral in de grote supermarktketens in Nederland en Frankrijk - en in mindere mate bij ons - woedt een hevige prijzenslag. Om de prijzen voor de consument laag te houden, eisen de supermarkten messcherpe prijzen van hun leveranciers. Dat leidt tot bikkelharde onderhandelingen tussen de grote distributieketens en de leveranciers, waarbij de fabrikanten tegen elkaar worden uitgespeeld.

Lees ook: geVILT: Efficiëntie als leidmotief in productieketen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek