Leuvens voedingsontwerplab groeit 20 procent per jaar
nieuwsCholesterolvrije eieren, chocopasta op basis van appelstroop, krabstaafjes met eiwitten van ei in plaats van vis, sauscoatings rond diepvriesgroenten. Het zijn maar enkele van de producten en processen die Quomak op zijn naam heeft staan. Maar ondanks de vindingrijkheid en de eindeloze variaties van smaken, geuren en kleuren wil Quomak niet in excessen vervallen.
"Een bedrijf kan beter 40 goede producten maken dan 400 nieuwe geuren en smaken op de markt brengen die elk maar een heel klein deel van de omzet vertegenwoordigen", zegt Yves Vleminckx. "Voor ons geen blauwe chips of een yoghurt met een nog exotischer smaakje. Quomak vormt een brug tussen kenniscentra en bedrijven. Eigenlijk verkopen we toegepaste kennis en innovatie".
De eerste vijf jaar liet Quomak zich betalen voor het ontwikkelingsproces van de producten. Het zorgde voor veel tijdsdruk, deadlines en dossiers. "Nu doen we onze productontwikkeling volledig gratis. Wel vragen we royalty's op de verkoop. Op die manier groeit het bedrijf zo'n 20 procent per jaar, cijfers die weinig bedrijven kunnen voorleggen. Wij groeien mee met onze bestaande klanten, in plaats van gewoon eenmalig een bedrag op te strijken voor onze uitvinding", aldus nog de gedelegeerd bestuurder.(MP)
Meer informatie: Quomak