Koosjere voeding goed voor 14,6 miljard dollar
nieuwsVan de Amerikaanse consumenten van koosjere voedingsmiddelen, behoort 44 procent tot de orthodox-joodse strekking. Zo'n 19 procent hangt een ander geloof aan - de spijswetten van moslims en zevendedagsadventisten verschillen maar weinig met die van de joden. De rest, ongeveer 39 procent, koopt koosjere voedingsmiddelen om andere redenen, bijvoorbeeld wegens bepaalde voedselvoorkeuren of allergieën.
Ondanks de krimpende religieus-joodse bevolking, stijgt de omzet van koosjere voedingsmiddelen. De koosjere voedingsindustrie komt in toenemende mate in handen van enkele grote Israëlische multinationals, zoals Tnuva, Osem en Strauss-Elite. Ook de export neemt toe: vorig jaar werden voor 135 miljoen dollar aan Israëlische voedingsproducten naar de VS uitgevoerd. Dat is dubbel zoveel als vijf jaar geleden.
De Standaard
Meer informatie: Onderzoeksrapport 2006 - Kosher Foods