"Kans op prijzenoorlog in België is groot"
nieuwsIn de ogen van Roelands zou het logisch zijn als bijvoorbeeld Carrefour een prijsoffensief inzet. De Franse hypermarkten van Carrefour boerden in 2004 met meer dan 2 procent achteruit en dus kan een reactie op de Franse markt moeilijk uitblijven. Mogelijk waait die over naar ons land. Maar volgens Roelands zouden ook Delhaize of Cora een prijzenslag kunnen ontketenen. Colruyt garandeert volgens de commercieel directeur de laagste prijs op alle artikelen. De keten doet dat door prijsspionnen in te zetten die 18.000 tot 21.000 prijzen per dag in de gaten houden.
Vorige week nog verklaarde Peter Haegeman van de distributiefederatie Fedis dat de voedingsmiddelen in België duurder geworden zijn in vergelijking met het buitenland omdat bij ons de prijzenslag tussen de supermarktketens al gestreden zou zijn. Maar daar zijn dus niet alle leden van zijn federatie van overtuigd.
Anderzijds is het nog maar de vraag of de Belgische consument zich massaal zal laten leiden door een prijsoffensief. Marktonderzoek van het bureau Gfk leert dat de Belg zich bij de keuze van zijn supermarkt laat leiden door de kwaliteit van de producten en de reputatie van de versafdeling. Lage prijzen staan slechts op een vijfde plaats. In bijvoorbeeld Nederland staan de lage prijzen wel op de eerste plaats.