Jonge boeren tonen consument groeiende prijzenkloof
nieuwsOp de Hasseltse Grote Markt zullen consumenten een geïmproviseerde winkel aantreffen waarin jonge land- en tuinbouwers hun producten aanbieden. "We proberen de consument bewust te maken van de grote prijzenkloof, door hen een aantal landbouwproducten aan te bieden aan de prijs die onze landbouwers ervoor krijgen", aldus Bert Gielen, voorzitter van de Groene Kring Limburg.
Boeren moeten aan dezelfde prijzen aan steeds meer kwaliteitseisen voldoen. Maar ook de consument betaalt aan de kassa wel eens meer dan producentenprijzen doen vermoeden. "Wanneer landbouwprijzen stijgen, volgen de prijzen in de winkelrekken steevast. Maar wanneer die prijzen later weer dalen, blijven de hoge consumentenprijzen gehandhaafd", zegt Gielen. "Op die momenten voelen we ons ook als landbouwers bedrogen".
De actie in Hasselt zal de prijzenkloof niet meteen kunnen dichten. "Daarvoor is de marktmacht van de grootwarenhuizen te groot en reageren we als kleine boeren te versnipperd", erkent Gielen. "Maar het is al veel waard indien we van de consumenten een erkenning krijgen voor onze eerlijke inspanningen".
Supermarktactie Groene Kring, Grote Markt in Hasselt, zaterdag 10 september, van 10u tot 14u30