Ikea stort zich op markt van thuismaaltijden
nieuwsDe keten hoopt een derde van de 360 miljoen klanten jaarlijks te kunnen verleiden tot de aanschaf van een thuismaaltijd. Ikea is door zijn goedkoop geprijsde snacks een belangrijke voedingsverkoper geworden. Zo verkoopt de keten jaarlijks voor ruim 515 miljoen euro aan voeding. De totale omzet van Ikea is 12,8 miljard euro. De verse voedingsproducten koopt Ikea lokaal in.
Voor de nieuwe voedingslijn is Ikea van plan een eigen merklijn te ontwikkelen. Vandaag al wordt ongeveer tien procent van de aangeboden voeding bereid op basis van eigen recepten, maar ze droegen geen IKEA-label. De haringen zouden als eerste in aanmerking komen voor het huismerk. Samen met vleesballetjes en crispbread-wafeltjes die gemaakt worden van rogge.
De focus op voeding lijkt een logische stap, omdat de verkoop van voeding zich stabieler ontwikkelt dan de verkoop van non- food. Dat bleek deze week nog uit nieuwe cijfergegevens van het Britisch Retail Consortium (BRC). Diversificatie is een al langer bestaande trend in de retailsector.