Hoeveproducenten kunnen verkooppunt labelen
nieuwsVLAM heeft ervoor geopteerd om niet de producten zelf, maar wel de verkooppunten te labelen. Voor een klant die een hoeveproduct koopt, is namelijk de directe band tussen producent en hijzelf als consument van groot belang. De klant wil weten waar het product precies vandaan komt, luidt het bij VLAM. Het verkooppunt kan een hoevewinkel zijn, maar ook een marktkraam of een vervoermiddel voor huis-aan-huisrondes.
Elke Vlaamse hoeveproducent die een verkooppunt uitbaat kan de erkenning aanvragen. Om zijn zorgzaamheid voor zijn product en zijn klant te tonen, ondertekent hij een intentieverklaring. Het gaat niet om lastige productievoorwaarden bovenop de autocontrole, maar wel om enkele principes en attitudes. Zo verbindt de producent zich ertoe dat hij in hoofdzaak eigen geteelde en/of verwerkte producten aanbiedt en dat hij zijn vakmanschap en typische manier van werken in de kijker plaatst.
Deelnemende hoeveproducenten ontvangen een gevelplaat. Daarnaast worden de bedrijfsgegevens opgenomen op een website waarop de klant kan zoeken naar de dichtstbijzijnde hoeveproducent. Om het label bekend te maken bij het grote publiek, belooft VLAM voor de nodige media-aandacht te zorgen. Om de campagnemiddelen te financieren vraagt het promotiecentrum wel een jaarlijkse bijdrage van 50 euro.
Meer informatie: VLAM, Sara De Preter, tel 02/510 63 58