nieuws

Hoe ver kunnen supermarkten kosten verlagen?

nieuws
De Belgische consument is dit jaar een pak prijsbewuster geworden door de hoge olie- en huizenprijzen, stelt De Morgen vast. Voor voeding, elektrotoestellen, kleding en luxeartikelen wordt een kleiner budget uitgetrokken. Want er moet nog genoeg overblijven voor de reisjes, etentjes en hoge telecomrekeningen. De supermarkten vechten voor hun deel van de koek, maar moeten daarvoor wel alle overbodige en minder overbodige kosten drukken.
24 december 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:32
De Belgische consument is dit jaar een pak prijsbewuster geworden door de hoge olie- en huizenprijzen, stelt De Morgen vast. Voor voeding, elektrotoestellen, kleding en luxeartikelen wordt een kleiner budget uitgetrokken. Want er moet nog genoeg overblijven voor de reisjes, etentjes en hoge telecomrekeningen. De winkeliers vechten om hun deel van de koek door constant onder elkaars prijzen te duiken.

De winkelprijzen stegen dit jaar maar met 1,2 procent, terwijl de algemene inflatie 2,1 procent bedroeg. De prijsdruk is bij alle betrokkenen voelbaar. De fabrikanten van levensmiddelen klagen steen en been. Ze ondervinden alsmaar meer moeite om hun producten in de rekken te krijgen. Daar is enkel nog plaats voor de echte topmerken en de goedkopere huismerken van de supermarkten.

Ook voor het personeel in de supermarkten is de prijzenslag geen goede zaak. Die kunnen amper nog een voltijds contract krijgen. Op piekuren hebben de winkels een volledige bezetting nodig, maar op rustiger momenten laten ze de werkvloer zo goed als leegstromen. Het is slechts een van de vele manieren waarmee kosten bespaard kunnen worden. Vraag maar aan de land- en tuinbouwers.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek