nieuws

Grootste Belgische visverwerker wil uitbreiden

nieuws
"We zijn absoluut klaar voor uitbreiding", zegt Jo Dekeyzer, algemeen directeur van Fjord Seafood, de vroegere Pieters Groep en het grootste visverwerkende bedrijf van ons land. Na een drie jaar durende rationalisering denkt het bedrijf aan overnames om te profiteren van de stijgende visconsumptie. "Liefst nog dit jaar en liefst in verse vis", klinkt het ambitieus in De Tijd. Het bedrijf heeft ook een nieuwe eigenaar: de exentrieke miljardair John Frederiksen.
11 april 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:33
"We zijn absoluut klaar voor uitbreiding", zegt Jo Dekeyzer, algemeen directeur van Fjord Seafood, de vroegere Pieters Groep en het grootste visverwerkende bedrijf van ons land. Na een drie jaar durende rationalisering denkt het bedrijf aan overnames om te profiteren van de stijgende visconsumptie. "Liefst nog dit jaar en liefst in verse vis", klinkt het ambitieus in De Tijd. "In Frankrijk liggen een hoop kansen".

Fjord Seafood, goed voor een omzet van 241 miljoen euro, kende eind jaren negentig een razendsnelle groei. In Frankrijk werd Rolmer overgenomen, een bedrijf dat verse visproducten als zalmroulades en terrines maakt, en in Nederland de platvisverwerker Sterk. "Nadien hebben we tijd nodig gehad om onze werkmethodes te verbeteren en om de producten en klanten beter op elkaar af te stemmen", aldus Jo Dekeyzer.

De onderneming is sterk verticaal geïntegreerd. Dekeyzer: "We leiden een zalmkwekerij, we hebben een uitgebreid assortiment verse vis, we hebben een rokerij, we maken gepaneerde en gemarineerde producten en volledig bereide maaltijden. Vers of diepgevroren". Het bedrijf profiteert van het feit dat de vergrijzende bevolking in Europa steeds meer aandacht heeft voor gezonde voeding. Dat doet de vraag naar vis met gemiddeld vier procent per jaar toenemen.

Fjord Seafood haalt twee derde van zijn omzet uit de verkoop aan Europese winkelketens, enkele jaren geleden was dat nog maar de helft. Bij de Belgische supermarktketens haalt het bedrijf een marktaandeel van zo'n 20 procent, in Nederland ongeveer 25 procent en in Frankrijk een paar procenten. Grote klanten zijn Delhaize, Colruyt, Carrefour en het Nederlandse Albert Heijn. "Maar prijsbrekers als Aldi worden steeds belangrijker", zegt Dekeyzer. Behalve aan de supermarkten verkoopt Fjord Seafood zijn producten ook aan voedingsverwerkers, groothandelaars, grootkeukens en horecabedrijven.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek