Greenpeace zet sojacampagne verder bij Carrefour
nieuwsEerder dit jaar klopte Greenpeace met dezelfde eis aan bij Campina. De milieuorganisatie bracht ook een rapport uit waaruit moet blijken dat er alternatieven zijn voor de ingevoerde GGO-soja uit Latijns-Amerika. "Wie koeien voedert met gras en klaver, stimuleert de lokale landbouw, voorkomt afhankelijkheid van grote multinationals en garandeert de economische rentabiliteit van zijn bedrijf", herhaalt Karen Simal, campagneverantwoordelijke van Greenpeace.
Simal wijst er op dat Carrefour in het verleden zijn lastenboeken heeft aangepast om GGO's te weren uit consumptieproducten. "Maar nu het gaat over de aanwezigheid van diezelfde GGO's in dierenvoeder, verschuilt iedereen zich achter een hiaat in de Europese regelgeving", aldus Simal. "Volgens die regelgeving is het immers niet nodig om producten die afkomstig zijn van dieren die gevoederd werden met GGO's als dusdanig te etiketteren. "Zo blijven GGO's binnendringen in de voedselketen, terwijl de consument het niet eens beseft".