Gezonde fastfoodketen Exki gaat Europese toer op
nieuwsVier jaar geleden opende de Brusselaar Nicolas Steisel samen met twee jeugdvrienden het eerste Exki-restaurant in Brussel. Met hun restaurant wilden ze de drukbezetten zakenmensen in de buurt van de Naamsepoort verleiden tot gezonde kost. Steisel gelooft dat gezonde fastfood een heuse trend is. "Deze markt is in volle groei. Mensen hechten meer belang aan de kwaliteit van het eten dan tien jaar geleden. Daarom proberen we zoveel mogelijk biologische producten te gebruiken".
De tien Exki-restaurants krijgen elk gemiddeld 1.000 klanten per dag over de vloer, waarvan de helft zijn gerecht meeneemt. Tachtig procent van de klanten zijn werkende vrouwen tussen 23 en 55 jaar. "Vrouwen zijn de trendsetters als het op eten aankomt. Daarom richten wij ons in eerste instantie op jonge, werkende vrouwen die weinig tijd hebben om te eten, maar wel op hun gezondheid willen letten", aldus Steilsel.
Of de gerechten bij Exki ook smaakvol zijn? "Mayonaise is bij ons uit den boze. Maar opdat de broodjes niet te droog zouden zijn, heeft de Leuvense groentekok Frank Fol voor ons de légumaise bedacht, een alternatief voor mayonaise op basis van groenten en met slechts 25 procent vet".