Gele narcissen steeds minder compatibel met paasfeest

nieuws
"Wie met Pasen gele narcissen en met Kerstmis rode kerstrozen in huis zet, is niet meer mee", zegt consumentenpsycholoog Herman Konings in De Morgen. Net als Kerstmis wordt Pasen trendgevoeliger, en daar ontsnapt ook de sierteeltsector niet aan. "We hebben nu ook paarse decoratie, naast de gele en witte", klinkt het bij tuincentra Van Gastel, waar men toegeeft dat Pasen wel nog niet zo'n groot commercieel feest is als Kerstmis. "Dat komt ook omdat de feestperiode korter is. Pasen is maar één dag, tussen kerst en nieuw zit een hele week".
10 april 2007  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:37
"Wie met Pasen gele narcissen en met Kerstmis rode kerstrozen in huis zet, is niet meer mee", zegt consumentenpsycholoog Herman Konings in De Morgen. Net als Kerstmis wordt Pasen trendgevoeliger. "We hebben nu ook paarse decoratie, naast de gele en witte", klinkt het bij tuincentra Van Gastel.

Trends en modekleuren beperken zich niet meer tot kleding. "Ook binnenhuisdecoratie en planten zijn onderhevig aan elkaar steeds sneller opvolgende trends", zegt consumentenpsycholoog en trendwatcher Herman Konings. "Mijn vrouw kwam het voorbije paasweekend ook met paarse bloemen thuis. En dat is geen toeval. Vroeger beperkten kleurentrends zich tot kleding en veranderden ze elk seizoen. Nu zijn er in plaats van vier wel vierentwintig nieuwe collecties per jaar bij Zara of H&M, het is fast fashion geworden. En de juiste kleur van kleding aanhebben is niet genoeg. Muurverven volgen nu de kleurentrends, net als huishoudelijke toestellen, planten en decoratie".

Dat verklaart waarom er zoveel mensen met Pasen het drukke tuincentrum trotseren om de juiste sfeer en kleuren in huis te halen. "65-plussers vinden het niet erg om de paasdecoratie van tien jaar geleden nog eens boven te halen, maar de babyboomers en de jongere generaties voelen daar niet veel voor. De naoorlogse generaties zijn wat verwender. Zij hebben een grotere behoefte aan variatie en vernieuwing, waarop de commercie gretig inspeelt", aldus Konings.

Kleine accessoires of trendy decoratie-elementen doen het dan ook goed. "Het kost minder om een paarse plant te kopen dan om je muren paars te schilderen of de stijl van je huis te veranderen. Door de juiste accessoires kun je zowel op het gebied van kleding als van wonen laten zien dat je mee bent. Wie een beetje statusgevoelig is, wil niet onderdoen voor anderen. De sfeer van je huis wordt nu ook beschouwd als een uiting van je persoonlijkheid. Keuken en badkamer zijn geen louter functionele ruimtes meer, de juiste sfeer vinden en regelmatig van sfeer veranderen wordt belangrijker. Kijk maar naar de opkomst van beurzen als Sfeer of Cocoon en de populariteit van tijdschriften als Nest".

Paasdecoratie is tegenwoordig ook overal te krijgen. "Vroeger zag je dat alleen in het tuincentrum, nu staat het in elke supermarkt, zelfs in de doe-het-zelfzaak. Door contactconditionering - vaker in contact komen met een fenomeen - zal de impuls om het te kopen ook groter worden", aldus Konings. "In de kerstperiode speelt dit effect nog een grotere rol". Pasen is echter nog niet zo'n groot commercieel feest als Kerstmis. "Dat komt ook omdat de feestperiode korter is. Pasen is maar één dag, tussen kerst en nieuw zit een hele week", aldus tuincentrum Van Gastel.

Naast de opkomst van nieuwe paaskleuren is er ook de opkomst van nieuwe paaseieren, waar wat anders in zit dat de traditionele chocola of praliné. "Mensen gaan op zoek naar originele eieren, naar iets nieuws", zegt Herman Konings. "Chocoladebeurzen zoals Choco-Laté in Brugge dit paasweekend spelen op die behoefte in. Voor volwassenen kun je kunstig vormgegeven eieren kopen of eitjes met een speciale smaak, zoals peper of tomaat. Ook hier zie je dus de trendgevoeligheid groeien". Pasen is dus niet meer wat het geweest is.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek