Flandria groepeert specialiteiten in Specialty Street
nieuwsTot nu toe bleven de specialiteiten in de schaduw staan van de klassieke groenten met een groot productievolume. Ook waren ze doorgaans enkel bekend onder het eigen keurmerk van een veiling. Daarom besloot de LAVA-groep, de koepel van zes grote groente- en fruitveilingen, ze allemaal samen te brengen in één segment en onder een goed herkenbaar logo. Het logo van 'Flandria Specialty Street' zal gaandeweg op alle verpakkingen verschijnen.
Om een brede markt aan te boren, hebben nogal wat specialiteiten in de 'Flandria Specialty Street' een nieuwe naam gekregen: Chicored (rood witloof), Bellino (kleine en zoete kerstomaatjes met een pruimvorm), Zuccherina (zoete minipaprika's), Torrito's (een tros met negen minitomaatjes in geblokte pruimvorm), Sweet Pink (roze tomaat), Kumato (bruine tomaat) tot de in einde maart gelanceerde Ministar LycoPlus (gezonde snoepjes met een hoger gehalte aan lycopeen). De meeste producten worden nu al aangeboden in kleine verpakkingen van 125, 250 en 500 g. De straat bevat nogal wat minigroenten die je uit het vuistje kan eten en daarom perfect passen bij de 'gezonde snacks-trend' van vandaag.
Veertien soorten microgroenten (kiemen en scheuten) zijn eveneens te vinden in de nieuwe specialiteitenstraat. Daar zijn bekenden bij zoals prei- en luzernescheutjes maar ook nieuwkomers zoals scheutjes van sango-radijs, asperge-erwt, knoflook en rode biet. Dezelfde straat biedt ook een gamma gastronomische paddenstoelen en fijnproeveraardappelen. Het 'quality street'-label wil niet alleen productinnovaties lanceren, ook innovatieve verpakkingen horen er thuis. Op vlak van verpakking heeft 'Flandria Specialty Street' voorlopig enkel ripesense in zijn aanbod. Dit is een folie met een rijpheidsensor waarin conferenceperen zijn verpakt. Aan de sensorkleur kan je zien hoe rijp de peer is. Duwen op de vrucht hoeft niet meer.
Momenteel zijn er slechts een tiental telers die deze specialiteiten aanleveren. Voor een deel van de productie hebben de veilingen contracten afgesloten met grootdistributeurs zoals Colruyt en Carrefour, maar daarnaast is er nog een belangrijke hoeveelheid die via klokverkoop wordt afgezet. "We hebben momenteel ongeveer 40 specialiteiten. We kozen ervoor om ze onder te brengen bij Flandria omdat dit een gekend label is. Bovendien kunnen we van het lastenboek gebruik maken", aldus Van Dessel. Hij ziet zeker groei in dit segment. "De vraag blijft stijgen en ook de telers volgen. Het assortiment specialiteiten wordt steeds groter".(GL)
Meer informatie: www.specialtystreet.be