"Duurdere supermarkten counteren hard discount"
nieuwsOIVO bevroeg afgelopen zomer 759 consumenten over hun winkelgedrag en over het gebruik van getrouwheidskaarten in de supermarkt of buurtwinkel. Bij de studie van dit jaar valt meteen op dat de zogenaamde hard discounters, goedkope supermarkten die enkel huismerken verkopen, het dit jaar voor het eerst slecht beginnen te doen. Aldi, Lidl en andere prijsvechters hebben volgens de cijfers van OIVO 4 procent van hun klantenbestand verloren. De duurdere supermarkten, zoals Delhaize, zien hun klantenaantal dan weer met 4 procent stijgen. De hypermarkten, zoals die van Carrefour, wisten 1 procent meer consumenten te bekoren.
"De resultaten verbaasden ook ons", zegt Peter Boelaert van OIVO. "De afgelopen jaren kenden de harddiscounters als Lidl en Aldi een zeer sterke opmars, maar die lijkt gestuit. Nu zien we dat de klassieke supermarkten weer wat winnen". Volgens OIVO hebben de harddiscounters op dit moment te maken met toegenomen concurrentie. "Vijf jaar geleden waren het alleen Aldi en Lidl die erg hard op prijs speelden, maar die rol zijn ze kwijtgespeeld", zegt Boelaert. "Ook de andere supermarkten doen dat nu".