nieuws

Duitse discount vergroot marktaandeel verse groenten

nieuws
In Duitsland worden discounters, zoals Aldi, Lidl of Penny steeds belangrijkere afnemers voor groenten en fruit. Meer dan de helft van de door Duitse consumenten gekochte groenten en fruit komt uit deze winkels, zo blijkt uit Gfk-onderzoek. Opmerkelijk is dat in Duitsland de weerstand tegen discounters onder land- en tuinbouwers zou afnemen. Reden volgens het Agrarisch Dagblad: bij discounters is er een duidelijkere link tussen de producenten- en consumentenprijs.
30 augustus 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:34
In Duitsland worden discounters, zoals Aldi, Lidl of Penny steeds belangrijkere afnemers voor groenten en fruit. Meer dan de helft van de door Duitse consumenten gekochte groenten en fruit komt uit deze winkels. Dat blijkt uit onderzoek van GfK. 35 procent van de uitvoer van Belgische groenten en fruit is bestemd voor Duitsland.

In 2005 lag het percentage verse groenten dat bij de hard discount werd gekocht op 51,1 procent. Daarmee is het aandeel door de grens van 50 procent gebroken. In 2004 lag het nog op 49,2 procent. Dat komt onder andere omdat het assortiment bij de discounters steeds breder is geworden.

Aanvankelijk bestond in de agrarische sector veel weerstand tegen de opkomst van de discounters. Steeds vaker zien Duitse producenten dat zij een gunstig effect hebben, meldt het Agrarisch Dagblad. Zo zijn de prijsontwikkelingen in de winkels dynamischer. In geval van een overaanbod wordt de winkelprijs meteen aangepast en stijgen de verkopen, waardoor de markt zich beter herstelt. In andere winkelketens staat de winkelprijs vaak ver af van de producentenprijs waardoor die dus ook minder schommelt én minder de reële marktsituatie weerspiegelt.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek