Distributiemerken op Franse markt deren Flandria niet
nieuwsSteeds meer distributieketens lanceren in Frankrijk een eigen huismerk voor groenten en fruit. Vaak doen ze dat voor elk van de drie prijssegmenten, gaande van luxeproducten tot laag geprijsde producten die de concurrentie met de hard discount moeten aangaan. "De Franse consument kent geen enkel groentemerk, ook Flandria niet, maar begint wel de distributiemerken te kennen", aldus Ribaille. "Erg is dat niet voor Flandria, want het Franse publiek staat zoals bekend weigerachtig tegenover merken die een buitenlandse origine verraden".
Volgens Ribaille geniet Flandria daarentegen een uitstekende reputatie in professionele middens, bij de handelaars en de inkopers. "Voor hen is Flandria geen merk, maar een kwaliteitslabel dat kwaliteit, voedselveiligheid en uniformiteit biedt. Daarmee heeft Flandria een deur in huis om toe te leveren aan de distributiemerken in alle segmenten. Vergeet niet dat de discounthandel en haar klanten om dezelfde waarborgen vragen".
Uit eigen ervaring weet Ribaille dat de Franse groente- en fruitmarkt ten noorden van de lijn Nantes-Dijon een hele rits Belgische producten inkoopt. Het gaat om appels, peren, prei, rode vruchten, komkommers, courgettes, aubergines, kropsla en andere salades. Tomaten zijn moeilijker geworden omdat de Franse telers zich de jongste jaren beter georganiseerd hebben. "Maar voor de andere producten heeft Flandria nog steeds een voorsprong ten opzichte van de concurrenten op de Franse markt. Het komt er voor Flandria op aan om innovatief te blijven om die koppositie te kunnen behouden", besluit Ribaille.