De Wever hekelt pragmatische houding in halal-dossier
nieuwsDe Wever vindt dat we duurzaam moeten omspringen met het dierenrijk en dat dieren niet onnodig mogen lijden door toedoen van de mens. Maar hij kiest daarbij voor een minimalistische interpretatie van die principes. Twee lijnen verderop in zijn tekst staat immers te lezen dat het argument dierenwelzijn in het debat over het al dan niet serveren van halal geslacht vlees tijdens de bos- en zeeklassen van het Antwerpse stedelijk onderwijs weinig indruk op hem gemaakt heeft. "Naast de fundi's van GAIA wordt dit argument al te vaak gebruikt door mensen die ook plotselinge aanvallen van sympathie krijgen voor vrouwenemancipatie in het debat over de hoofddoek", luidt het.
Als het van De Wever afhangt, komt er niettemin een verbod op het onverdoofd slachten van dieren. "De wetgever maakte de fout een uitzondering te voorzien om religieuze redenen. Een juridische norm moet immers gelden voor alle burgers". Het inlassen van aparte situaties voor sociale normen, ingegeven door een religieuze overtuiging, is voor De Wever onaanvaardbaar.
"Religies moeten kunnen functioneren binnen het kader van de juridische normen die gelden voor alle burgers en de flexibiliteit bezitten om zich desnoods aan te passen", zegt De Wever. "Als men deze evidentie ook zou doortrekken inzake het slachten van dieren, dan kon de Antwerpse discussie over het halal-vlees herleid worden tot de veel interessantere essentie. Met name tot de vraag in hoeverre men in de publieke cultuur rekening moet houden met de private cultuur".(KS)