Dalende bierconsumptie door minder cafébezoek
nieuwsDe Belgische bierconsumptie is in de eerste negen maanden van 2006 gezakt met 1,5 procent tegenover een jaar eerder. Dat meldt brouwerij Duvel Moortgat op basis van cijfers van de Belgische Brouwers. Dat betekent dat het jaarverbruik zakt tot ongeveer 90 liter per Belg. Zes jaar geleden dronk de Belg nog gemiddeld 100 liter per jaar en in 1980 was dat zelfs 131 liter.
De Belgische brouwerijen verkopen minder maar duurder bier in eigen land. De hogere prijzen krikken de omzet op. "De verkochte volumes mogen dan wel dalen, de omzet en de kwaliteit stijgen. Bovendien zit ook de export in stijgende lijn", zegt Theo Vervloet, voorzitter van de Belgische Brouwers en topman van brouwerij Affligem. Pils houdt volgens hem nog redelijk goed stand. "Het zijn vooral de andere volumebieren die dalen", zegt hij. Witbier zoals Hoegaarden bijvoorbeeld boet dit jaar aan populariteit in.
De bierconsumptie daalt vooral omdat de Belgen steeds minder op café gaan. Recente pogingen om het cafébezoek een nieuw elan te geven draaiden op weinig uit, omdat brouwers en de horeca er niet in slagen aan één zeel te trekken. De relaties tussen marktleider InBev en - vooral de Vlaamse - horecasector zijn het afgelopen jaar verzuurd door prijsverhogingen en de invoering van grotere Jupilerglazen. Door die grotere glazen kunnen caféhouders per vat minder pinten tappen, wat voor hen minder winst per vat betekent.(KS)