Consument steeds meer vertrouwd met Meritus
nieuwsResearch International voert sinds 1992 een vleestracking uit in opdracht van VLAM. Hierin worden drie themas onderzocht bij de consument: de kennis van vleesproducten, het gebruik, de gebruiksfrequentie en de gebruiksintentie, en de reclameherinnering.
Wat rundvlees betreft, bekleedt Meritus een tweede plaats op gebied van bekendheid, na de naam van het ras Blanc Bleu Belge. De spontane bekendheid van Meritus steeg afgelopen jaar van 8 naar 14 procent, de geholpen bekendheid van 30 naar 38 procent. Ter vergelijking: Blanc Bleu Belge haalt een spontane bekendheid van 30 procent en een geholpen bekendheid van 54 procent.
Diegenen die het kennen bestempelen Meritus als kwaliteitsrundvlees tout court. 54 procent van de ondervraagden kochten het product in 2005, dit is 4 procent meer in vergelijking met vorig jaar. 57 procent heeft een positieve aankoopintentie, wat betekent dat zij het product zeker of waarschijnlijk zullen aankopen. Algemeen voor vlees was de reclameherinnering in 2005 bijna dubbel zo hoog dan in 2004: 26 procent van de respondenten menen reclame te hebben gezien of gehoord over kwaliteitslabels voor vlees tegenover amper 14 procent in 2004.
Wat de appreciatie van de promotiecampagnes voor rundvlees betreft haalt de campagne Meritus, op de rooster gelegd en goedgekeurd 7,4 op10. Deze tv-campagne wordt in het najaar trouwens herhaald.
Informatie in grafiekvorm: Naambekendheid Meritus